Meer dan een eeuw actief voor Hoorns erfgoed

Vereniging Oud Hoorn - Actualiteit

Oud Hoorn en Stadsherstel komen met alternatieven voor sloopplan Hoorn-Noord, maar Intermaris blijft bij uitgangspunt   (26-04-2024)

Woningen in het gebied Johannes Poststraat (links), Liornestraat, Sapmastraat, Vijandtstraat en Clement Maertenszstraat, die op de nominatie staan te worden gesloopt.

Woningen in het gebied Johannes Poststraat (links), Liornestraat, Sapmastraat, Vijandtstraat en Clement Maertenszstraat, die op de nominatie staan te worden gesloopt.© Archieffoto

Eric Molenaar
HOORN

Vereniging Oud Hoorn en stichting Stadsherstel Hoorn hebben zich tot de gemeenteraad gewend met drie alternatieven voor de sloop van honderden huizen in Hoorn-Noord.

Woningcorporatie Intermaris wil 89 woningen slopen in de omgeving Sint Jozefstraat en Sint Eloystraat, en 166 huurwoningen in het gebied Johannes Poststraat, Liornestraat, Sapmastraat, Vijandtstraat en Clement Maertenszstraat.

Ruim een jaar geleden werd door tegenstanders al betoogd dat voor de sloop van 255 woningen ’geen nut en noodzaak is aangetoond’. Die vaststelling kwam van voorzitter André Thomsen van de Stichting Landelijk Ondersteuningsteam Sloopbedreigde Bouwwerken en Buurten (LOSB).

Oud Hoorn, die zich in 2022 direct bij de raad uitsprak tegen de ’vernietiging van Hoorns erfgoed’, heeft samen met Stadsherstel en verontruste bewoners een werkgroep Hoorn Noord opgericht.

Volgens voorzitter Jaap van der Hout van Oud Hoorn is die werkgroep tweemaal ontvangen door vertegenwoordigers van Intermaris, gemeente en stedenbouwkundige bureaus, maar had zij het gevoel dat er ’vooral gezonden werd maar nauwelijks geluisterd’.

Gevoel

„In beide gesprekken bleek duidelijk dat er geen rekening werd gehouden met de stikstof/milieubelasting die deze plannen met zich mee brengen. Uit de eerste presentatie bleek dat de woningen te renoveren zijn, maar Intermaris doet of dat ten koste gaat van de woningplattegronden. Wij denken dat er geen enkel gevoel is voor renovatie en goed omgaan met historisch belangrijke delen van de stad. Daarom hebben we een brief aan de gemeenteraad geschreven, met drie alternatieven voor aanpak van de buurt. Ook twee eerdere brieven, waarop we nooit antwoord hebben gekregen, hebben we meegestuurd. We willen aantonen dat verbouwen gewoon goed kan, zolang je maar creatief wilt nadenken.”

In de brief stellen Van der Hout en voorzitter Jaap Schaper van Stadsherstel dat zij het meest verbaasd zijn over de sloop van de eengezinswoningen aan de Clemens Maertenszstraat, Vijandtstraat en Sapmastraat. „Dit type woning uit dezelfde periode is op veel plekken in de stad door zowel Intermaris als particulieren succesvol gerenoveerd. Sloop is hier pure kapitaalvernietiging.”

De voorkeursvariant: alleen de bijgebouwen van de gebouwen langs de Johannes Poststraat worden gesloopt. Er komen half verdiepte parkeerkelders. De blokken met commerciële ruimtes (2) worden deels gesloopt en verbouwd tot woningen, op de flats (3) komt een extra bouwlaag.

De voorkeursvariant: alleen de bijgebouwen van de gebouwen langs de Johannes Poststraat worden gesloopt. Er komen half verdiepte parkeerkelders. De blokken met commerciële ruimtes (2) worden deels gesloopt en verbouwd tot woningen, op de flats (3) komt een extra bouwlaag.© Beeld: aangeleverd

Meer woningen

De voorkeursvariant onder de drie plannen gaat uit van behoud en renovatie van alle woningen. Door het toevoegen van een woonlaag en slimme renovatie neemt het aantal woningen toe met 68 tot 80. Plan II gaat uit van behoud van een groot deel van de flats en verkoop van de eengezinswoningen aan ex-huurders, om half verdiept parkeren te bekostigen. In plan III worden alleen de eengezinswoningen niet gesloopt en komen op de plek van de flats gestapelde bouwblokken.

Intermaris ’neemt werkgroep serieus’

Woordvoerder Eugenie Buur van Intermaris benadrukt dat de corporatie de mening van de werkgroep serieus neemt. „Maar we blijven bij het uitgangspunt dat sloop/nieuwbouw qua aantallen, kwaliteit, openbare ruimte, leefbaarheid en de doelgroepen die wij willen bedienen het beste is. We willen toekomstbestendige woningen die weer zeker vijftig jaar meekunnen. Ook vanwege de hoge investeringen is het niet reëel te gaan renoveren. Wel gaan we kijken hoe we de cultuur-historische waarden in de architectuur kunnen laten terugkomen. Bijvoorbeeld bij de steensoort, Franse balkonnetjes, en zo voort.”

Hier treft u de correspondentie aan:

Brief aan Intermaris dd. 16 januari 2024

Vervolgbrief inzake sloop 16 januari 2024

 
 

 

Nieuwsarchief