Meer dan een eeuw actief voor Hoorns erfgoed

WACO busonderneming

Nieuwe buslijnen

Rondrit Volendam
Rondrit Edam-Volendam gekoppeld aan het buskaartje 1933

Goekope reizen Medemblik
1934, Goedkope reizen Medemblik- Amsterdam of
Medemblik Hoorn

Kistemaker en De Raadt hadden een winstgevende lijndienst Amsterdam - Hoorn met een eindhalte op de Noorderveemarkt in Hoorn. Post wilde een eigen verbinding met Amsterdam. In een interview in het Noord-Hollands Dagblad in 1972 vertelt Post hoe hij dat voor elkaar kreeg. " Spreeuw en Middelbeek hadden Edam - Amsterdam, wij hadden Hoorn - Oosthuizen. In stilte nam ik Spreeuw over, we maakten dat niet bekend en ik vroeg Oosthuizen - Edam aan. De spoorwegen (ATO) hebben dat nooit in de gaten gehad en maakten geen bezwaar. Zo kreeg ik in 1934 het tussenstuk en daarmee was mijn lijn Hoorn - Amsterdam rond". Elke dag reden er drie bussen naar Amsterdam en terug. Handig koppelde Post aan deze lijnen een toeristische rondtocht Edam - Volendam. De ATO stuurde de rijksverkeersinspectie op deze lijnen af. Er volgden juridische procedures die Post allemaal won.

Post kocht in 1934 de buslijn Spanbroek - Alkmaar van C. Pijper. Na de drooglegging van de Wieringermeer en de voltooiing van de Afsluitdijk wilde Post nieuwe buslijnen openen in de kop van Noord-Holland en deze lijnen doortrekken naar Leeuwarden. Er volgde een langdurige strijd met de ATO, die uiteindelijk de lijn over de Afsluitdijk kreeg. Een tweede poging van Post, een aanvraag voor een nachtbusdienst Amsterdam - Leeuwarden, mislukte eveneens. Post moest genoegen nemen met een aantal nieuwe verbindingen in het gebied tussen Hoorn, Alkmaar en de Helder.

Waco dienstregeling 1936
1936, Buslijnen in de kop van Noord-Holland verbonden met de lijn Hoorn - Amsterdam

WACO reisbureaus en WACO reisbussen

Na de Olympische Spelen in Amsterdam groeide het toerisme per bus binnen Nederland en naar het buitenland snel. Populair werden de meerdaagse reizen met een goede verzorging tegen betaalbare tarieven. Om elkaar niet kapot te concurreren ging een flink aantal toeristenbus-ondernemers samen in de CEBUTO. Post en Kors, die in Heemstede een nieuw toeristenbusbedrijf had opgericht, behoorden tot de initiatiefnemers.

Waco reisburo in Den Helder
1936, Nieuw WACO reisbureau in Den Helder

In Hoorn, Amsterdam, Alkmaar en Den Helder kwamen WACO reisbureau's, die dagreizen, meerdaagse reizen, of theaterbezoeken per bus verzorgden. Het reisbureau werd zo ingericht dat klanten er "een gevoel van luxe kregen".

De Cebuto ondernemers zochten de grenzen van het mogelijke op. Ze kwamen steeds meer in conflict met niet aangesloten busmaatschappijen en met de spoorwegmaatsschappijen. Bijvoorbeeld over de vraag wie mag toeristen naar de bollenvelden, die ook per trein of lijnbus bereikbaar waren, vervoeren. Rechtszaak op rechtszaak volgde. De nationale overheid raakte dit "touristencar-probleem" beu en zocht een oplossing in verdere regulering. Post had verschillende 'WACO routes' naar Duitsland, Scandinavië, België en Frankrijk willen openen. Maar hij moest genoegen nemen met een concessie voor één buslijn naar Parijs. Voor de andere gewenste routes was hij aangewezen op samenwerking met andere maatschappijen. Het 'wilde avontuur' van Post en Kors om reizigers uit Nederlands Indië al in de haven van Genua op te halen en zo de grote scheepvaartmaatschappij Rotterdamsche Lloyd te beconcurreren had de WACO geen goed gedaan. Ze hebben ervan geleerd, later werkten ze met dezelfde scheepvaartmaatschappij nauw samen.

Reizen in CEBUTO verband
1935, Reizen in CEBUTO verband

WACO reisbussen werden vertrouwde verschijningen op de Nederlandse wegen. Omdat er in West-Friesland weinig concurrentie was mag worden aangenomen dat vele West-Friezen in de jaren dertig met WACO bussen hun eerste reis door Nederland of naar omringende landen hebben gemaakt. Van de chauffeurs van de WACO toeristenbussen werd bijna het onmogelijke gevraagd. Zonder ervaring, opleiding, en talenkennis moesten ze in de jaren dertig figuurlijk en letterlijk de weg vinden.

Waco toeristenbus in Duitsland
1937, WACO toeristenbus uit Hoorn ergens in Duitsland.